Magiczna strefa trzydziestki!

strefa trzydziestki big

Gwarancją większego bezpieczeństwa na miejskich drogach jest ograniczenie prędkości. To ograniczenie ma szczególne znaczenie w miejscach dla miasta wrażliwych, czyli takich, w których występuje zwiększony ruch pieszych i rowerzystów. Bardzo często są to zabytkowe części miast. By zagwarantować w tych miejscach bezpieczeństwo przemieszczających się tam ludzi, tworzone są strefy o ograniczonej do 30 km/h maksymalnej prędkości – tak zwanej strefy tempo 30.

Projektujący i zarządzający drogami mają różne możliwości uspokajania ruchu. Podstawową jest oznaczenie terenu znakami, które określają teren jako obszar zabudowany. Na tym terenie obowiązują niższe prędkości. Wyodrębniane są strefy ograniczonej prędkości: 30 km/h i 40 km/h. Obszar może być też oznaczony jako strefa zamieszkania, gdzie obowiązuje prędkość 20 km/h, a pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem. Ostatnią możliwością jest wprowadzenie zakazu ruchu kołowego.

Od kilkunastu już lat, z dużym sukcesem w miastach europejskich, a ostatnio i polskich, stosuje się uspokajanie ruchu poprzez strefę tempo 30. Dostrzega się wiele zalet zastosowania tego rozwiązania. Obszary objęte strefą tempo 30 są przyjazne mieszkańcom, podnoszą komfort mieszkania, a ograniczenie prędkości pozytywnie wpływa na obniżenie liczby wypadków, mniejszą emisję CO2 i zmniejszenie poziomu hałasu nawet o 40 dB. Pierwsza strefa 30 powstała w 1983 roku w niemieckim mieście Buxtehude. Od tego czasu tempo 30 pojawiło się w wielu miastach. Wprowadzenie w Londynie strefy spowolnienia ruchu do 30 km/h doprowadziło do spadku liczby wypadków o blisko 42%, a ofiar śmiertelnych o 35%. Takie dane opublikował Chris Grundy na łamach prestiżowego British Medical Journal w 2009 roku („Effect of 20 mph traffic speed zones on road injuries in London, 1986-2006: controlled interrupted time series analysis”).

„Powstające strefy wprowadzają nie tylko ograniczenie prędkości, ale pociągają za sobą zmiany w infrastrukturze drogowej i rozwiązaniach komunikacyjnych. Ograniczenie prędkości odbywa się kosztem zmniejszenia ilości przejść dla pieszych i sygnalizacji świetlnej, wprowadzone zostają skrzyżowania z zasadą równorzędności. w ten sposób zwiększana jest płynność jazdy. Już teraz w wielu polskich miastach średnia prędkość przemieszczania się jest poniżej 30 km/h” – tłumaczy instruktor Škoda Auto Szkoła, Radosław Jaskulski. Tempo 30 to duży krok w kierunku ograniczenia wypadków. Przemieszczanie się z prędkością 30 km/h daje większe możliwości sprawnego reagowania na sytuacje drogowe, a konsekwencje zdarzeń są mniejsze. Wystarczy podać przykład pieszych uczestników ruchu drogowego. Zderzenie pieszego i rowerzysty z pojazdem jadącym 30 km/h, daje im 90% szans na przeżycie, przy prędkości 70 km/h już tylko 5%.

W Polsce strefę tempo 30 wprowadzono w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Niedługo będzie uruchomiona również w Katowicach. Strefa 30 to działanie w dobrym kierunku o wielowymiarowym zysku. Poprawa bezpieczeństwa to argument najważniejszy, ale znaczenie ma również pozytywny wpływ strefy na jakość życia mieszkańców, ochronę środowiska i ograniczenie hałasu. 

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

BLACK WEEK 2024

Black Week w Škoda Auto Szkoła Regulamin promocji: Promocja trwa od&...

24 listopada 2024
Trenerzy

Fleet Derby 2024

Škoda Auto Szkoła została ogłoszona zwycięzcą w kategorii szkole...

24 czerwca 2024
Trenerzy normal reproduction low resolution

Dofinansowanie z UE do szkoleń

Miło nam poinformować, że mikro, małe i średnie firmy ponown...

15 kwietnia 2024