Jazda zimą to nie tylko walka ze śniegiem na drodze. Bardzo duże zagrożenie stanowi niewidoczna na pierwszy rzut oka pokrywa lodowa, określana jako czarny lód. Powłoka gołoledzi na drodze jest na tyle cienka oraz przeźroczysta, że w konsekwencji wyraźnie widźmy przez nią czarny asfalt, dlatego nazywamy ją czarnym lodem. Gładka jak lustro droga często zaskakuje kierowców. Kluczem do bezpieczeństwa jest zauważenie niebezpiecznych warunków w porę i wiedza, jak się w tej sytuacji zachować.
napisz do nas
Lód tworzy się na drogach z powodu lekkiego marznącego deszczu, topnienia i ponownego zamarzania śniegu lub wody na różnych powierzchniach. W okresie jesienno-zimowym i wczesną wiosną, w ciągu dnia dodatnia temperatura powoduje odwilż, natomiast pod wieczór przychodzi ochłodzenie i przymrozek. Czarny lód ma też tendencję do tworzenia się wczesnym rankiem. Wówczas powstaje trudno zauważalna gołoledź, przez którą istnieje ryzyko utraty przyczepności, a to z kolei może skutkować kolizjami drogowymi.
Przede wszystkim, jeśli jedziemy w warunkach, sprzyjających powstawaniu czarnego lodu, zachowajmy ostrożność. Zredukujmy prędkość, zwłaszcza przed zakrętami, na których może dojść do poślizgu podsterownego. Zwiększmy dystans za poprzedzającym pojazdem do trzech, a nawet czterech sekund. Jak to zrobić?
Wybierzmy sobie punkt orientacyjny – może to być drzewo, latarnia, znak drogowy, słupek kilometrowy. W momencie, kiedy auto przed nami minie nasz punkt orientacyjny, wypowiadamy liczby – 121,122,123… „sto dwadzieścia jeden…” – wypowiedzenie ich zajmie nam około trzy sekundy. Jeśli w tym momencie znajdziemy się na wysokości punktu, który obraliśmy lub będziemy przed nim – nasz odstęp za poprzedzającym pojazdem jest prawidłowy.
W przypadku, gdy nasze auto znajdzie się na drodze pokrytej lodem, nie wykonujmy gwałtownych ruchów, czy to na kole kierownicy czy to na pedale hamulca i przyspieszenia. Zmniejszmy prędkość hamując silnikiem. Obserwujmy drogę, może znajdzie się na niej kawałek zalegającego śniegu, który dam nam trochę przyczepności.
Warto przećwiczyć i udoskonalić swoje umiejętności w szkole bezpiecznej jazdy, gdzie w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach, na płytach poślizgowych, trenerzy dadzą wskazówki, jak radzić sobie w podbramkowych sytuacjach na drodze. W trakcie kursu bezpiecznej jazdy przećwiczymy hamowanie awaryjne na nieprzyczepnej nawierzchni i sprawdzimy jak zachowuje się samochód oraz co daje nam system ABS, a na „okręgu” doświadczymy poślizgu podsterownego w zakręcie.
Kierowca musi być świadomy zagrożenia na drodze, jakim jest czarny lód. Obserwacja otoczenia dużo nam powie. Warto też sprawdzać temperaturę powietrza, ale pamiętajmy, mimo że temperatura wskazuje wartość dodatnią tuż powyżej zera, nie oznacza to, że gołoledź na drodze nie wystąpi. Bądźmy uważni i przewidujący, zachowujmy przestrzeń przed poprzedzającym pojazdem i, w razie potrzeby, zwalniajmy. Nie dajmy się zaskoczyć na drodze.