aktualności - Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa: opony zimowe 2013-12-06 wróć do listy

Zimowa Szkoła Bezpieczeństwa: opony zimowe

Jazda w zimowych warunkach wymaga od kierowcy większych umiejętności, a także odpowiedniego wyposażenia samochodu w opony, które zapewniąmaksymalną możliwą przyczepność. Od kilku lat toczy się dyskusja, czy warto używać opon zimowych, czy faktycznie wpływają one na poprawę bezpieczeństwa? Poniżej kilka informacji ułatwiających podjęcie decyzji o ich zakupie.

Budowa opony
materiały wykorzystywane do produkcji opon zimowych i letnich różnią się. Zadaniem opon zimowych jest praca w temperaturze poniżej7 stopni Celsjusza. Do ich produkcji wykorzystywane są materiały z dodatkiemwiększej ilości krzemionki, które nie twardnieją, gdy jest zimno. Opona letnia w podobnych warunkach pogodowych będzie twardniała i przez to jej przyczepność do podłoża będzie mniejsza.

Ważnym elementem odróżniającym opony letnie
od zimowych jest ich bieżnik. Zimą opona musi
zabezpieczyć przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie,
ale również na śliskim, zmarzniętym asfalcie. Bieżnik
zimowej opony ponacinany jest wieloma lamelkami
oraz ma duże kostki.

Bezpieczeństwo
opony zimowe, poza komfortem podróżowania w śniegu dają gwarancję lepszej sterowalności, lepszego przyspieszania oraz hamowania. Badania pokazują, że opony zimowe w zimowych warunkach dają dwukrotnie lepszy wynik podczas hamowania niż opony letnie. Używając opon w kolejnym sezonie zwróćmy uwagę na ich bieżnik. Nie trzeba przypominać, że jazda nazużytych oponach oprócz obniżenia bezpieczeństwa może być przyczyną mandatu.

Zadbajmy o to, by jeździć na oponach, które mają bieżnik
3-4 mm. Jeśli mierzymy ciśnienie w oponach pamiętajmy,
że temperatura ma wpływ na jego wysokość.

Montaż
jeśli decydujemy się na zakup opon pamiętajmy, żeby zakładać je na 4 koła. Założenie tylko na przednią oś spowoduję, że podczas hamowania czy skręcenia będzie uciekał nam tył samochodu. Jeśli założymy opony tylko na tył, przód samochodu będzie pozbawiony sterowalności.

Założenie opon zimą rodzi pokusę, by przejeździć na nich
cały rok. Nie zachęcam do tego. Te cechy, które są atutem
opon zimą, latem będą ichsłabością. Opony będą szybciej
się zużywały, a ich miękkość negatywnie wpłynie
na przyspieszanie oraz hamowanie. Opony te również
słabiej sprawują się w zakręcie. Dodatkowo ich budowa
powoduje, że zwiększają hałas odczuwalny w samochodzie -
mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Technika jazdy
zimą droga hamowania będzie dłuższa, nasz samochód, nawet doskonale reagujący, może zachować się inaczej niż latem. Zakup opon to inwestycja w bezpieczeństwo, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zwiększmy odległość między samochodami, bądźmy wyczuleni na śliską nawierzchnię i nie balansujmy na granicy.

... ... ...