Piętnaście lat SKODA Auto Szkoła

Obrazek News

1. Preludium

 

ŠKODA Auto Szkoła ma już za sobą 15 lat działalności. Jest dziś jedną z najbardziej rozpoznawalnych i  największych szkół doskonalenia techniki jazdy w Europie, szkolącą rocznie kilka tysięcy osób podczas setek szkoleń. Mamy aktualnie jeden z najnowocześniejszych torów na skalę europejską, wyposażony w ukryte maty poślizgowe, hydrauliczny system kurtyn wodnych do imitacji przeszkód i szarpak losowo wprowadzający pojazdy w poślizg nadsterowny. Częścią kompleksu jest również najnowocześniejsze i największe w Europie, a może nawet na świecie, Interaktywne Centrum Bezpieczeństwa ŠKODA Auto LAB z 6 strefami bezpieczeństwa, 50 interaktywnymi eksponatami, w tym symulatorami zderzeń i dachowania, odwiedzane rocznie przez około 25 000 osób. Niemal tysiąc osób rocznie odbywa u nas szkolenia dzięki dofinansowaniu z funduszy krajowych i unijnych, a nasz zespół pomaga je nieodpłatnie pozyskać. Ponadto poszukujący nowego auta, mogą je obejrzeć w trzecim na świecie wirtualnym salonie ŠKODY, obsługiwanym przez naszych ekspertów. Tak jest dzisiaj. Jak będzie jutro? Tego jeszcze nie wiemy, na biurku leży kilka innowacyjnych projektów.

A jak to wszystko w ogóle się zaczęło? Zapraszamy w podróż po jednym z największych projektów związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Od trudnych początków, po odkrycie nas przez media, zdobywanie dalszych doświadczeń w całej Europie, prowadzenie szkoleń na wielu torach w Polsce i Europie m.in. w Niemczech, Słowenii, Czechach czy Austrii, aż po wybudowanie własnego kompleksu szkoleniowego.

2. Początki

Wszystko zaczęło się od spotkań w gronie przyjaciół i pasjonatów ze ŠKODA Auto Polska. Podczas wielu rozmów zastanawiali się wspólnie co zrobić, aby w dobie dynamicznego rozwoju motoryzacji w Polsce zadbać o poprawę bezpieczeństwa na drogach. Odpowiedzią okazała się idea ŠKODA Auto Szkoła. Szkoła, która już z założenia miała być nie tylko szkołą doskonalenia techniki jazdy, ale też filozofią skutecznej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikającą ze społecznej odpowiedzialności marki ŠKODA.

Jak to z pasjonatami bywa, szybko przeszli od luźnych rozmów do konkretnych czynów. I tak, pierwsze szkolenie odbyło się na Torze Poznań w kwietniu 2004 r., a uczestniczyli w nim przedstawiciele władz lokalnych, Zarząd ŠKODA Auto Polska i dziennikarze. Do dziś pracuje z nami trener Radek Jaskulski, jeden z prowadzących inauguracyjne szkolenie. Kolejne odbyło się w Kąkolewie na opuszczonym lotnisku wojskowym. Łącznie do końca roku odbyło się 16 szkoleń, których przeprowadzenie w tamtym czasie było ogromnym wyzwaniem logistycznym. Pierwsze szkolenia odbywały się na autach ŠKODA Fabia I, ŠKODA Octavia I i ŠKODA Superb I.

3. TVN Turbo

W 2007 roku z inicjatywy ŠKODA Auto Polska rozpoczęły się zdjęcia do cyklu „Opanuj sztukę jazdy samochodem”, który składał się z 12 odcinków i cieszył się ogromną popularnością wśród widowni telewizyjnej. Prowadzącymi był duet – Irek Bieleninik i Maciej Wisławski. W programie występowali również eksperci ADAC. Dla wielu telewidzów program ten był pierwszym zetknięciem z profesjonalnym podjęciem tematu o bezpiecznym wychodzeniu z poślizgu na drodze czy prawidłowym hamowaniu awaryjnym. Cykl rozpoczął tym samym w społeczeństwie dyskusję, zwiększając świadomość Polaków oraz zachęcając do odbywania szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy. Nagłośnienie tematu bezpieczeństwa ruchu drogowego spowodowało, że w kraju zaczęły powstawać nowe ośrodki, a coraz więcej firm wysyłało na szkolenia swoich pracowników.W 2007 roku z inicjatywy ŠKODA Auto Polska rozpoczęły się zdjęcia do cyklu „Opanuj sztukę jazdy samochodem”, który składał się z 12 odcinków i cieszył się ogromną popularnością wśród widowni telewizyjnej. Prowadzącymi był duet – Irek Bieleninik i Maciej Wisławski. W programie występowali również eksperci ADAC. Dla wielu telewidzów program ten był pierwszym zetknięciem z profesjonalnym podjęciem tematu o bezpiecznym wychodzeniu z poślizgu na drodze czy prawidłowym hamowaniu awaryjnym. Cykl rozpoczął tym samym w społeczeństwie dyskusję, zwiększając świadomość Polaków oraz zachęcając do odbywania szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy. Nagłośnienie tematu bezpieczeństwa ruchu drogowego spowodowało, że w kraju zaczęły powstawać nowe ośrodki, a coraz więcej firm wysyłało na szkolenia swoich pracowników.

4. Zdobywanie doświadczeń w Europie

W 2006 roku ŠKODA Auto Szkoła pozyskała ważnego zagranicznego partnera – niemieckie ADAC Fahrsichercheitszentrum Berlin-Brandenburg. Jest to największa i najstarsza europejska organizacja dbająca o bezpieczeństwo kierowców. To dzięki tej współpracy wypracowane zostały ponadczasowe programy szkoleniowe, które z niewielkimi zmianami są przez nas realizowane aż do dziś. Każdy z trenerów ŠKODA Auto Szkoły musi odbyć specjalny cykl szkoleń w ADAC, który kończy się otrzymaniem certyfikatu upoważniającego do prowadzenia szkoleń we wszystkich ośrodkach w Europie współpracujących z ADAC. Efektem współpracy z niemieckim partnerem były pierwsze zagraniczne szkolenia przeprowadzone przez nas na torach w Austrii i Słowenii.

Rok później rozbudowaliśmy ofertę szkoleń o jazdę ekonomiczną – Eco Driving, do projektu tego pozyskaliśmy europejskiego pioniera ekojazdy – fiński Eco Driving Center Oy, z którym wspólnie stworzyliśmy program szkolenia dostosowany do polskich warunków.

W 2009 roku rozpoczęliśmy podróż po Europie w poszukiwaniu najlepszych praktyk motoryzacyjnych, tym samym rozpoczynając projekt e-learningowy, podczas którego odwiedziliśmy kilkanaście europejskich państw, w których eksperci opowiadali o przepisach drogowych, dobrych praktykach i metodach edukacji kierowców w danym państwie. Na bazie zdobytych doświadczeń, wspólnie z wydawnictwem Pascal stworzyliśmy serię przewodników po Europie dla zmotoryzowanych. Zdobyte podczas tych podróży kompetencje i kontakty umożliwiły stworzenie w 2012 mobilnego Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa ŠKODA Auto LAB

Rok 2011 zaowocował zdobyciem kolejnych międzynarodowych certyfikatów i partnerów. Trenerzy ŠKODA Auto Szkoła zostali jednymi ze 122 instruktorów w Europie, którzy uzyskali certyfikaty trenerskie ECOWILL. Projekt ten prowadzony jest w ramach programu „Inteligentna Energia – Europa” i dofinansowany jest ze środków Komisji Europejskiej, a jego głównym celem jest propagowanie ekojazdy, zmniejszenie ilości emisji CO2 oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach.

W 2016 roku naszym partnerem został Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge AB ze Szwecji. Pozwoliło to nam pozyskać nowe doświadczenia i rozpocząć stałą współpracę. Szwedzcy eksperci od tamtej pory szkolą naszych trenerów, przekazując im najnowszą wiedzę z zakresu bezpieczeństwa drogowego.

5. ŠKODA Auto LAB

W 2009 r. podczas wizyty w Sztokholmie mieliśmy okazję wizytować szwedzkie centrum bezpieczeństwa, wyposażone w szereg symulatorów. Po powrocie do kraju pojawił się pomysł, aby stworzyć podobne centrum w Polsce, czegoś takiego u nas przecież nie było. I tak w 2012 roku ruszył projekt ŠKODA Auto LAB, które swoim zaawansowaniem i wielkością przewyższało wszystkie podobne ośrodki w Europie. W ciągu dwóch pierwszych lat centrum było mobilne i można było je odwiedzić w Poznaniu, Warszawie oraz na Górnym Śląsku. Bardzo duża liczba odwiedzających i częste wizyty dziennikarzy, którzy rozpropagowali tę inicjatywę, sprawiły że od 2014 roku centrum zostało stałą ekspozycją w Poznaniu, a przy okazji odbyła się jego rozbudowa do 50 interaktywnych eksponatów podzielonych na 6 stref bezpieczeństwa. Interaktywne Centrum Bezpieczeństwa ŠKODA Auto LAB wciąż się rozwija, niemal co roku wzbogacając się o nowe eksponaty i symulatory. Od lat jest ono celem licznych wycieczek szkolnych, dzięki stałej współpracy z wielkopolskimi szkołami, mającej edukować z zakresu bezpieczeństwa drogowego już od najmłodszych lat.

6Od szkoleń w wielu ośrodkach do własnego toru

Od początku swojego istnienia, przez ponad 12 lat, aż do czerwca 2016 roku, ŠKODA Auto Szkoła, była akademią jazdy bez własnego toru szkoleniowego. W tym czasie organizowaliśmy kursy we wszystkich niemal ośrodkach w kraju i kilku za granicą. Liczba organizowanych szkoleń wzrosła z 16 w 2004 do ponad 190 w 2015 roku , a obsługa coraz większej liczby szkoleń stawała się wyzwaniem logistycznym. W tym samym czasie ogromny sukces mobilnego Centrum Bezpieczeństwa ŠKODA Auto LAB w latach 2012-2013, zaowocował decyzją o jego rozbudowie i przemianie w ekspozycję stałą. Tak powstał plan budowy własnego kompleksu szkoleniowego, złożonego z toru bezpiecznej jazdy i interaktywnego centrum bezpieczeństwa. Od 2016 niemal wszystkie szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy odbywają się na ŠKODA Autodrom Poznań, a szkolenia z jazdy ekonomicznej i defensywnej na drogach w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Nowoczesna infrastruktura stworzona na bazie wieloletniego doświadczenia zebranego w Polsce i za granicą, dała możliwość zwiększenia liczby szkoleń i przyciągnęła jeszcze większą liczbę kursantów. W 2018 roku przeprowadziliśmy już 512 szkoleń oraz znaczną liczbę szkoleń wewnętrznych dla sieci dealerskiej marki ŠKODA.

Długi okres pozostawania bez własnego ośrodka doskonalenia techniki jazdy rodził wiele trudności, ale dał nam ogromne doświadczenie i perfekcję w rozwiązywaniu spraw organizacyjnych zarówno w kraju jak i za granicą. Ankiety wypełniane przez uczestników szkoleń pozwoliły zebrać nam ogromną wiedzę, dotyczącą tego czego kursanci oczekują, co podoba im się najbardziej, a co należałoby ulepszyć. Pozwoliło nam to nie tylko rozbudować bazę szkoleniową i dopracowywać programy szkoleń, ale także zaopatrzyło nas w wiedzę, którą wykorzystaliśmy podczas projektowania własnego kompleksu szkoleniowego.

7. Projekty szkoleniowe z dofinansowaniem

ŠKODA Auto Szkoła już od pierwszych lat swojego istnienia starała się wszelkimi sposobami spopularyzować ideę szkoleń doskonalących technikę jazdy. Prowadziliśmy bardzo intensywne działania na polu pozyskiwania dofinansowań, tak aby nasze szkolenia stały się dostępne dla każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności i bezpieczeństwo za kierownicą.

W 2009 odbył się pierwszy duży projekt dofinansowany przez Urząd Miasta Poznania – „Ecodriving Bezpiecznego Poznania”, w którym z zasad Eco Drivingu przeszkolonych zostało nieodpłatnie 950 mieszkańców stolicy Wielkopolski. Od tego czasu odbyło się już łącznie 7 edycji tego projektu.

W latach 2012-2013 prowadziliśmy projekt „Kierowca z Wyobraźnią”. Były to szkolenia dofinansowane w 80% ze środków Unii Europejskiej dla niemal 1000 osób. Uczestników szkoliliśmy wówczas z jazdy ekonomicznej – Eco Driving oraz jazdy bezpiecznej – Safe Driving. W ramach tego projektu stworzyliśmy i wydaliśmy pierwszy w pełni autorski podręcznik bezpiecznej jazdy.

W 2013-2014 wprowadziliśmy do oferty kolejny duży projekt nieodpłatnych szkoleń – „Uniwersalny Kierowca”, podczas którego przeszkoliliśmy 760 osób w ramach dwudniowych szkoleń z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy.

Od 2017 r., jako pierwsza szkoła bezpiecznej jazdy w Polsce, wdrożyliśmy projekt usług rozwojowych, dzięki któremu możemy oferować dofinansowanie z Unii Europejskiej do wszystkich naszych szkoleń. Od tego czasu pozyskaliśmy już dofinansowanie dla ponad 1500 uczestników szkoleń. Zakończenie projektu przewidziane jest na rok 2021.

POLECANE
POSTY:
Trenerzy

Fleet Derby 2024

Škoda Auto Szkoła została ogłoszona zwycięzcą w kategorii szkole...

24 czerwca 2024
Trenerzy normal reproduction low resolution

Dofinansowanie z UE do szkoleń

Miło nam poinformować, że mikro, małe i średnie firmy ponown...

15 kwietnia 2024
Trenerzy

Bezpłatny kurs jazdy na autostradzie

Škoda Auto Szkoła, jako partner Autostrady Wielkopolskiej S.A., zaprasza ...

7 listopada 2023