Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na drogach wymaga szerokiego frontu przedsięwzięć. Producenci samochodów od samego początku starali się podejmować działania, które zwiększą bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wzrost ilości producentów i coraz większa ilość modeli spowodowała, że zaczęło brakować niezależnego podmiotu, który obiektywnie mógłby ocenić poziom bezpieczeństwa powstających pojazdów, a także określiłby wymagania i wyznaczałby standardy dla rozwoju branży motoryzacyjnej.
Odpowiedzią na tę sytuację była inicjatywa z 1994 roku Ministerstwa Transportu Wielkiej Brytanii, które chciało stworzyć działający lokalnie New Car Assesment Programme. Zaciekawienie tym programem wyraziła Komisja Europejska, która następnie zorganizowała spotkanie dla krajów i organizacji zainteresowanych przyłączeniem do niego.
W wyniku tych działań, już do Europejskiego Programu
Oceny Nowych Samochodów dołączyły m.in.:
Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Szwecja, Holandia,
Luksemburg i Katalonia.
Do programu dołączyła również Międzynarodowa Organizacja Samochodowa (FIA) oraz automobilkluby – niemiecki ADAC i włoski ACI. „Głównym zadaniem Euro NCAP stało się stworzenie spójnego sytemu ocen samochodów i zapewnienie obiektywnych wyników przeprowadzanych testów. Co istotne program stał się siłą podnoszącą poprzeczkę w zakresie standardów bezpieczeństwa w produkowanych samochodach” – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Škoda. Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. 1. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów:- zderzenie czołowe: testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Odpowiednie dobranie prędkości i powierzchni zderzenia do testu jest wynikiem badań, które mówi, że właśnie takie zderzenia występują na drogach najczęściej.
Wyniki testów doprowadziły do kilku bardzo istotnych
z punktu widzenia bezpieczeństwa zmian, rozpoczęły
powszechne stosowanie poduszek bezpieczeństwa,
łamanych kolumn kierownicy, chowających się pedałów
czy udoskonalonych pasów bezpieczeństwa.- zderzenie
boczne: w bok testowanego pojazdu, od strony i na
wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym
przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50km/h.
Wyniki tych testów spowodowały, że w samochodach zaczęto montować boczne poduszki bezpieczeństwa.- zderzenie ze słupem: w tej próbie auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej. Test ten zaczęto przeprowadzać od 2000 roku.- „whiplash test”: do tego testu wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu. 2. Testy bezpieczeństwa dzieci: są prowadzone podczas zderzenia czołowego i bocznego. Wykonuje się je razem z badaniem bezpieczeństwa osób dorosłych. Manekiny dzieci, w„wieku 1,5 i 3 lat, umieszczane są w„rekomendowanych przez producenta fotelikach. Podczas badania oceniana jest konstrukcja fotelika i jej wpływ na bezpieczeństwo dziecka, skuteczność mocowania, a „także czytelność dołączanej do fotelika instrukcji. W wyniku przeprowadzonych badań Euro NCAP zarekomendowało mocowanie fotelików dziecięcych systemem ISOFIX. 3. Ochrona pieszych: ponieważ piesi stanowią duży procent ofiar wypadków, wprowadzono kategorię, która ma oceniać pojazdy pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.
Testy mają ocenić obrażenia, jakie będą mieli piesi
w przypadku uderzenia przez samochód. Robione są one
dla różnych partii pojazdu tak, by miały zastosowanie
dla dorosłych i dzieci. W trakcie badań sprawdza się
obrażenia podczas uderzenia zderzaka, maski, a także
uderzenie głowy pieszego w maskę czy szybę auta.
Od 2009 roku wynik testu na ochronę pieszego istotnie wpływa na ocenę łączną pojazdu i ilość przyznanych gwiazdek.4. Bezpieczny samochód to również taki, który wspomaga i niweluje ludzkie błędy. Wyposażenie pojazdu w systemy np. przypominające o konieczności zapięcia pasów, systemy wspomagające (jak ESP czy ABS) mają wpływ od 2009 roku na końcową ocenę pojazdu.Producenci samochodów przywiązują dużą uwagę do wyników testów Euro NCAP. Dobry wynik to gwarancja bezpieczeństwa dla użytkowników samochodów, ale i postawa do tego, by myśleć o sukcesie biznesowym modelu. Świadomy konsument śledzi wyniki testów i na wynikach buduje swoje zakupowe decyzje. Marka Škoda przywiązuje bardzo dużą wagę do bezpieczeństwa. Świadczy o tym fakt, że wszystkie nowe modele samochodów wprowadzane na rynek, po 2009 roku, osiągnęły doskonały, najwyższy wynik podczas testów – 5 gwiazdek Euro NCAP. Decydując się na zakup nowej ŠKODY Superb, Citigo, Rapid, Octavia czy Yeti możemy być pewni, że samochody te spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa. Osoby, które chciałyby dowiedzieć się jak wygląda samochód po crash-teście Euro NCAP, zapraszamy do Centrum Bezpieczeństwa Škoda Auto Lab w Poznaniu. Można tam obejrzeć ŠKODĘ Yeti po teście zderzeniowym czołowym i przekonać się, dlaczego tak ważne jest posiadanie słynnych już 5 gwiazdek.
Black Week w Škoda Auto Szkoła Regulamin promocji: Promocja trwa od&...
Škoda Auto Szkoła została ogłoszona zwycięzcą w kategorii szkole...
Miło nam poinformować, że mikro, małe i średnie firmy ponown...