Jedni mają słabość do automatycznej skrzyni biegów, a drudzy twardo obstawiają przy modelu manualnym. Przed zakupem samochodu każdy kierowca zastanawia się, który typ skrzyni wybrać – tradycyjny czy ten, który wciąż jest uznawany za luksus. Jeśli stoisz przed wyborem pierwszego samochodu lub chcesz wymienić stary na nowy, upewnij się w jaki rodzaj skrzyni biegów zainwestować swoje pieniądze.
napisz do nas
Tak zwany manual to rodzaj skrzyni biegów, na który wciąż stawia zdecydowana większość kierowców. Można śmiało stwierdzić, że jest to dość tradycyjne rozwiązanie, do którego mocno się już przyzwyczailiśmy. Dzięki niej kierowca samodzielnie może zmieniać biegi i kontrolować rytm obrotów pojazdu. Aby móc używać manualnej skrzyni biegów, musimy parować ją ze sprzęgłem, którego zadaniem jest odłączanie skrzyni biegów od drążka podczas ich zmiany. Ręczna skrzynia biegów jest tańsza od automatu, gdyż charakteryzuje ją o wiele prostsza konstrukcja. Dodatkowo, nie wymaga częstych kontroli w serwisie, a jeśli już to najczęściej chodzi o sprawdzenie stanu oleju. Należy również wspomnieć, że manual jest bardzo wytrzymały i jeśli będziemy o niego należycie dbać, może służyć nawet 20 lat.
Jak już wspomnieliśmy, skrzynia automatyczna, potocznie zwana automatem jest droższa od manualnej. Wpływa na to konstrukcja mechanizmu skrzyni, która jest o wiele bardziej skomplikowana. Posiada ona wiele mechanizmów elektronicznych i hydraulicznych, co również wpływa na jej cenę, która wciąż jest główną barierą przy wyborze tego rozwiązania.
Automat, jak sama nazwa wskazuje, wykonuje za kierowcę większość działań związanych z przełączeniem biegów, co w niektórych sytuacjach może być niezwykle przydatne, np. kiedy stoimy w korkach. Dodatkowo, nie wymaga naciskania na sprzęgło i nie trzeba używać drążka do zmiany biegów. Noga i ręka odpoczywają. Automatyczna skrzynia biegów często wyposażona jest w programy dedykowane do preferowanego stylu jazdy, najczęściej spotykane to: sport, zimowy i ekonomiczny. Wystarczy więc wybrać odpowiedni dla nas tryb i oddać się komfortowej jeździe. To wygoda jest główną przyczyną, dla której kto raz już się przesiadł do auta ze skrzynią automatyczną, nie wyobraża sobie powrotu do manuala w codziennym użytkowaniu.
Serwis skrzyni automatycznej jest znacznie droższy niż serwis skrzyni manualnej. Zaleca się, aby sprawdzać ją co około 60 tys. przejechanych kilometrów.
Czy wybór skrzyni biegów ma wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów? Odpowiedź na to pytanie może wielu zdziwić – tak i to nawet znaczny. Jakie są zatem zalety obu rodzajów przekładni na bezpieczeństwo podróży? Poniżej postaramy się przedstawić te najważniejsze, o pomoc poprosiliśmy naszego trenera – Piotra Frąckowiaka.
Patrząc od strony komfortu użytkowania i bezpieczeństwa podróży, wybór wydaje się oczywisty – skrzynia automatyczna. Za skrzynią manualną przemawia jej niska cena i niższe koszty serwisowania, choć i tu sprawa nie jest tak oczywista. Wielu mniej doświadczonych kierowców, przez nieodpowiednie użytkowanie przekładni manualnej, doprowadza do szybkiego spalenia sprzęgła w swoim aucie. Wiąże się to z konicznością odwiedzenia serwisu i zostawienia od kilku do kilkunastu (w przypadku aut premium) tysięcy złotych.
Auto Szkoła