Zdobycie uprawnień do prowadzenia pojazdu to marzenie wielu osób. Niezależność swobodnego przemieszczania się daje nam ogromne możliwości. Poza tym, w dzisiejszych czasach czasami jest to wymóg, aby otrzymać lepsza pracę lub w ogóle ją wykonywać.
Kurs poprzedzający egzamin na prawo jazdy, ze względu na 30-godzinny zakres, często nie wystarczy, aby dobrze i we właściwy sposób się do niego przygotować. Jak zawsze, jedni uczą się szybciej, inni wolniej. Jedni mają większe predyspozycje do kierowania pojazdem, inni muszą do wszystkiego dojść dłuższą, bardziej skomplikowaną drogą.
Z ostatnich zamieszczonych w sieci danych wynika, że miastem, w którym najłatwiej jest zdać egzamin na prawo jest Poznań. Zdający tam kierowcy osiągnęli wysokie w skali kraju wyniki zarówno jeśli chodzi o egzamin teoretyczny (61% zdawalności), jak i praktyczny (45% zdawalności). Na drugim biegunie znajduje się natomiast Kraków z wynikami 47% zdawalności z części teoretycznej i zaledwie 25% zdawalności z części praktycznej. Statystyka jasno pokazuje, że łączna zdawalność części praktycznej na kategorię B wynosi średnio tylko 36%. Najczęstsze błędy na egzaminie praktycznym zaczynają się już na jego początku.
napisz do nas
O ile sprawa z egzaminem teoretycznym jest prostsza, tak egzamin praktyczny to cały wachlarz potencjalnych błędów do popełnienia. Jego początek rozgrywa się na placu manewrowym i, co ciekawe, wielu kandydatów kończy egzamin zanim ruszy z miejsca! Pierwszy kontakt z samochodem egzaminacyjnym, którym nie jeździliśmy podczas kursu, to pierwszy duży stres. Być może trafimy na taki sam model, ale to jednak nie ten samochód, na którym robiliśmy kurs. Wyczucie pracy sprzęgła podczas pierwszej próby jazdy po łuku i do tego zachowanie koncentracji podczas wykonywania tego zadania, przerasta wielu przyszłych kierowców. Kończy się to często kilkukrotnym zgaśnięciem silnika lub najechaniem na pachołek podczas wykonywania tzw. jazdy po łuku. Spora liczba osób właśnie na tym kończy swój pierwszy egzamin.
Kolejna część kandydatów „oblewa” podczas ruszenia pod wzniesienie. Najczęstszym błędem jest zbyt długie trzymanie hamulca ręcznego i, w konsekwencji, zdławienie silnika.
Bardzo często przyczyną takich problemów jest fakt, że kursanci uczą się poszczególnych manewrów na pamięć, nie potrafiąc tym samym we właściwy sposób zareagować w razie problemów. W takim przypadku, już niewielkie skorygowanie toru jazdy może stanowić dla nich nie lada wyzwanie.
Jeżeli uporaliśmy się już pozytywnie z placem manewrowym, wyjeżdżamy na miasto, kontynuować nasz egzamin praktyczny w ruchu drogowym.
Rozpoczynamy jazdę po mieście. Dotychczas obok nas siedział znany nam instruktor, na którego pomoc zawsze mogliśmy liczyć. A teraz obok nas jest obca osoba, która w każdym momencie może przerwać nasz egzamin, jeśli na przykład nie będzie się czuła bezpiecznie podczas naszego przejazdu. Należy pamiętać, że egzaminator ocenia nie tylko znajomość Prawa o Ruchu Drogowym, ale również umiejętność prowadzenia samochodu oraz panowania nad wszystkimi jego mechanizmami.
Średni czas trwania egzaminu praktycznego to około 45 minut. Nie jest to jednak czas sztywno ustalony. Egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny. Rzadko kiedy jednak egzamin trwa tak krótko, bowiem na czas mają wpływ liczne czynniki – od perdyspozycjii kandydata na kierowcę, po warunki na drodze. Zadaniem egzaminatora jest sprawdzenie, czy osoby egzaminowane potrafią wykonać wszystkie zadania egzaminacyjne.
Jeśli natężenie ruchu w godzinach szczytu jest duże, warunki pogodowe niekorzystne, zaś umiejętności kandydata niewystarczające, egzamin może trwać 40, 50 minut, a nawet ponad godzinę. Jeśli kursant się pomyli, egzaminator musi wrócić na to samo lub podobne miejsce, aby powtórzyć zadanie.
Popełnienie błędu w zadaniu nie zawsze kończy się przerwaniem egzaminu.
Jeśli błąd nie jest związany z rażącym naruszeniem przepisów w ruchu drogowym, a jedynie z nieodpowiednim wykonaniem zadania (np. parkowania), kandydat na kierowcę ma jeszcze jedną szansę. Jeśli przy drugim podejściu do danego zadania, np., do wspomnianego parkowania, egzaminowany znów popełni błąd, oznacza to negatywny wynik egzaminu, który nie jest jednak przerywany. Warto przy tym podkreślić, że błędów w różnych zadaniach można mieć kilka, a i tak końcowa ocena może być pozytywna, ponieważ będą to dopuszczalne błędy na egzaminie praktycznym na prawo jazdy.
Nerwowe wykonywanie poszczególnych zadań i manewrów może skończyć się zakończeniem egzaminu. Egzaminator może przerwać egzamin, jeżeli kandydat na kierowcę nie zachowuje się na drodze w sposób przewidywalny i bezpieczny. Oczywiście, w większości przypadków to wina stresu i zdenerwowania, ale to nie usprawiedliwia np. gwałtownych manewrów, braku płynności podczas przyspieszania, czy zbyt gwałtownego hamowania. Takie zachowania zaliczają się do najczęstszych błędów na egzaminie praktycznym.
Według danych z Ośrodków Ruchu Drogowego najczęstsze błędy kończące egzamin na prawo jazdy to:
Omówmy teraz kilka najczęstszych błędów, które kończą egzamin na prawo jazdy
Młody kierowca, w sytuacji stresu, często nie zauważa znaku drogowego lub dokonuje złej decyzji, decydując się na przejazd i wymuszając pierwszeństwo przejazdu.
Poruszając się w ruchu drogowym, w otoczeniu dużej ilości aut, ciężko jest młodemu kierowcy zasygnalizować manewr skrętu i zmienić pas ruchu nie wymuszając pierwszeństwa. Jest to manewr trudny również dla doświadczonego kierowcy.
Brak doświadczenia i dodatkowo stres egzaminacyjny powodują, że kierowca podejmuje błędne decyzje, bo widzi zbyt mało – najczęściej przerwanie egzaminu to niezatrzymanie się przed znakiem stop lub sygnalizatorem ze strzałką wjazdu warunkowego na skrzyżowanie.
To bardzo trudne miejsca, szczególnie po zmianie przepisów. Młodemu i niedoświadczonemu kierowcy często trudno ocenić, w którym momencie ma zacząć hamować, aby bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem. Dodatkowo dużym problemem są przejazdy w okolicach ścieżek rowerowych, gdyż rowerzyści mający pierwszeństwo często poruszają się po nich z dużą prędkością. Skrzyżowania jezdni i ścieżki rowerowej są czasem tak zaprojektowane, że uniemożliwiają właściwą obserwację.
To kolejny problem podczas egzaminu. Prędkości, które obowiązują na obszarze, w którym zdajemy egzamin są przeważnie do 50 km/h. Młodemu, niedoświadczonemu kierowcy, trudno jest jechać przez dłuższy czas z równą prędkością. Przeważnie jedzie albo za wolno, albo na szybko, co może skutkować niezdaniem egzaminu.
Na kursie na prawo jazdy instruktor przez długi czas kursu podpowiada przyszłemu kierowcy, jak powinien prowadzić pojazd. Jest dla niego miły i życzliwy. Podczas egzaminu kursant siada z obcą osobą, której zadaniem jest przeprowadzenie egzaminu. Przeważnie wydaje ona tylko polecenia i na arkuszu ocen zaznacza ich realizacji. To dodatkowy, bardzo duży stres, którego często kursant nie jest w stanie opanować przez czas trwania egzaminu.
Przede wszystkim spokój, opanowanie i dobre przygotowanie do egzaminu.
To, że za pierwszym razem egzamin będzie negatywny nie oznacza, że w przyszłości będziemy gorszymi kierowcami. Czasami sytuacja na egzaminie jest w stanie przerosnąć nawet dobrze przygotowaną osobę. Wynika to tylko i włącznie z braku doświadczenia. 30 godzinny kurs często nie wystarcza, aby przygotować kursanta do egzaminu. Dlatego warto w takiej sytuacji wykupić dodatkowe godziny, by czuć się pewniej. Kolejne podejście do egzaminu będzie z pewnością powodować narastający stres. Często obserwujemy, że kursanci, którzy nie zdali kilka razy egzaminu praktycznego, mają problem ze zdaniem egzaminu w ogóle. Ich każde, kolejne podejście, jest obarczone dodatkowym, podwyższonym stresem.
Pamiętaj, że jesteś człowiekiem i masz prawo do błędu. Jeśli któryś z elementów Tobie nie wyszedł, nie rezygnuj, zakomunikuj że chcesz wykonać korektę, masz do tego pełne prawo! Ponadto masz prawo upewnić się co do komend egzaminatora, jeśli czujesz, że czegoś nie do końca zrozumiałeś.
Ale pamiętaj najważniejsza jest praktyka, jak najwięcej praktyki.
Ustawowy czas nauki podczas kursu to często zbyt mało by nabrać wprawy i praktyki, dlatego jeśli nie czujesz się pewnie, dobrym rozwiązaniem mogą być dodatkowe jazdy doszkalające. Poznanie możliwych błędów na egzaminie na prawo jazdy również pomoże Ci uniknąć pewnych sytuacji. Szkoła bezpiecznej jazdy prowadzi zajęcia, które mogą Ci w tym pomóc. Prowadzimy:
Sprawdź również nasze inne poradniki. m.in: jakie opony zimowe wybrać, jak jeździć zimą.