Holowanie auta to czynność, która może być konieczna w różnych sytuacjach, takich jak awaria samochodu czy też drobna kolizja drogowa. Często jest to jedyna opcja na przetransportowanie auta, które odmówiło posłuszeństwa, do warsztatu. Niezależnie od powodu, który skłoni nas do holowania auta, istnieją pewne kluczowe kwestie związane z bezpieczeństwem, które warto mieć na uwadze. W tym artykule omówimy najważniejsze aspekty holowania pojazdu, zasady oraz przepisy, których należy przestrzegać, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.
napisz do nas
Możliwość holowania jest uzależniona od konstrukcji danego pojazdu. Holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów może okazać się niemożliwe, mimo że skrzynie te są wyposażone w tryb neutralny “N”, to zwykle jego użycie sprowadza się jedynie do przepchania auta lub wciągnięcia na lawetę. Podczas holowania z prędkościami rzędu 30 km/, 60 km/h istnieje ryzyko uszkodzenia napędu. Ograniczenia mogą dotyczyć również aut z napędem hybrydowym, elektrycznym czy też wyposażonych w napęd na cztery koła. Oczywiście nie jest to ścisłą regułą, także warto doczytać w instrukcji konkretnego pojazdu jakie ograniczenia w tej kwestii posiada.
Zabronione jest holowanie pojazdu z niesprawnym układem hamulcowym lub układem kierowniczym. Aby pojazd mógł być holowany na połączeniu giętkim, musi posiadać w pełni sprawny układ hamulcowy. W przeciwnym wypadku pozostaje tak zwany sztywny hol. Warto nadmienić, że auto, które ma niesprawne światła zewnętrzne również jest dyskwalifikowane z holowania. Kwestie bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu są tu na pierwszym miejscu.
Lina holownicza powinna być bez uszkodzeń, najlepiej o długości między 4 m a 6 m. Przymocowujemy ją do ucha holowniczego, które zazwyczaj jest wkręcane w otwór zderzaka znajdujący się pod zaślepką. Zadbajmy o prawidłowe i solidne zamocowanie liny do obu pojazdów. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko odczepienia się holu. Każde zaniedbanie w tej kwestii może prowadzić do niebezpieczeństwa.
Duża liczba kierowców jest przekonana o konieczności używania świateł awaryjnych podczas holowania – jest to błąd. Auto podczas holowania musi mieć włączone światła mijania oraz dodatkowo, w okresie niedostatecznej widoczności, światła pozycyjne. Podczas jazdy nie zapominajmy o używaniu kierunkowskazów podczas wykonywania manewrów na drodze.
Ponadto, w pojeździe holowanym musimy umieścić z tyłu po lewej stronie odblaskowy trójkąt ostrzegawczy – jest on informacją dla innych kierowców o tym, że pojazd jest holowany, przez co powinni zachować szczególną ostrożność zwłaszcza przy wyprzedzaniu.
Holowanie auta na autostradzie jest zabronione, z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego typowo przeznaczone – holownik. Wówczas holowanie odbywa się do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych – zwykle w taki sposób przeprowadza się holowanie pojazdów ciężarowych. Przepisy dopuszczają holowanie auta na drodze ekspresowej, wówczas prędkość maksymalna z jaką możemy się poruszać wynosi 60 km/h – to ograniczenie dotyczy również dróg poza obszarem zabudowanym. Holowanie pojazdu w terenie zabudowanym jest ograniczone do prędkości 30 km/h.
Wybierając drogę, po której będziemy holować pojazd, miejmy na uwadze, aby ruch na niej był jak najmniejszy. Holowanie auta na prostej drodze jest łatwiejsze, przez co zachowamy płynność jazdy, która jest tutaj kluczem. Każde skrzyżowanie, każde rondo czy też ewentualne przejazdy kolejowe mogą utrudnić nam przejazd co niekorzystnie wpływa na sprawność i bezpieczeństwo przejazdu, zwłaszcza w przypadku holowania samochodów ciężarowych.
Holowanie auta to nie lada wyzwanie i osoby, które nie są doświadczone mogą temu nie podołać. Najlepiej, gdy kierowcy obu pojazdów będą ze sobą w kontakcie np. przez zestaw głośnomówiący. Jeśli nie ma takiej możliwości, to trasa, którą będzie odbywał się przejazd powinna być zaplanowana wcześniej i znana obu kierowcom.
Podczas jazdy lina holownicza powinna być napięta, przyśpieszenie jak i zmiana biegów powinna odbywać się płynnie i delikatnie. Prędkość holowania samochodu powinna być dostosowana do aktualnych warunków jazdy, takich jak pogoda, natężenie ruchu czy chociażby rodzaj samej drogi, po której się poruszamy. Hamować należy również z wyczuciem, ale to już jest głównie zadaniem kierowcy w pojeździe holowanym – to pozwoli na utrzymanie napiętej liny. Kierowca w aucie holującym powinien delikatnie używać pedału hamulca, głównie po to, aby zasygnalizować potrzebę zmniejszenia prędkości drugiemu kierowcy.
Holując auto, bądźmy rozsądni i odpowiedzialni. Miejmy na uwadze to, że wokół nas są inni uczestnicy ruchu. Bardzo dużą rolę odgrywa tutaj współpraca obu kierowców.
Szkoła bezpiecznej jazdy podwyższa świadomość kierowców nie tylko w zakresie odpowiedniego prowadzenia pojazdów, lecz take przygotowania do jazdy. Organizujemy m.in.: