Olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodach spalinowych. Zapewnia właściwe smarowanie elementów ruchomych jednostki napędowej, takich jak układ korbowo-tłokowy, rozrząd czy turbosprężarka. Olej odprowadza też ciepło i chroni wnętrze silnika przed korozją. Awarie związane z układem smarowania są bardzo kosztowne, ponieważ wymagają remontu silnika lub jego wymiany. Każdy kierowca wie, że silnik bez oleju ulegnie natychmiastowemu zatarciu, jego zbyt niski stan również może doprowadzić do katastrofalnych skutków. Dlatego jedną z podstawowych czynności kontrolno-obsługowych przy samochodzie jest regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego, czy to za pomocą specjalnej miarki – bagnetu czy, w nowszych konstrukcjach, w postaci odczytu danych na wyświetlaczu.
Niektóre silniki mają tendencję do konsumowania oleju silnikowego, często producent wprost określa dopuszczalne zużycie oleju na poziomie nawet do jednego litra na 1000 km. W związku z tym, kierowcy nie mają raczej problemów z umiejętnym sprawdzeniem poziomu oleju i ewentualną jego dolewką. Natomiast często nie są świadomi, że wraz z upływem czasu i liczbą przejechanych kilometrów, ulega on stopniowej degradacji i zmniejszają się jego właściwości smarujące. Wadliwe wtryskiwacze czy nieprzepalany z powodu jazdy po wyłącznie krótkich trasach filtr DPF, rozrzedzają olej silnikowy paliwem, przyspieszając jeszcze bardziej proces jego degradacji.
napisz do nas
Mniej zorientowani kierowcy często nie wiedzą, jak często wymieniać olej silnikowy wraz z filtrem. Jedni trzymają się ściśle wskazań producenta, inni bardziej wierzą swoim mechanikom, jeszcze inni olej tylko dolewają wychodząc z założenia, że skoro silnik go przepala, to po kilku dolewkach świeżego oleju jest już na tyle dużo, że jego wymiana staje się zbędna. Zdarzają się i tacy, którzy uważają, że wymiana oleju silnikowego jest konieczna po przejechaniu zaledwie 5000 km. W starych konstrukcjach, gdzie silniki pracowały na oleju mineralnym wymieniano go zdecydowanie częściej niż obecnie, interwały 8000-10000 km pomiędzy wymianami były normą. Jeszcze kilkanaście lat temu było to 10000-15000 km. Przy mniejszych przebiegach rocznych żelazną zasadą byłą zmiana oleju raz w roku. Z czasem, wraz z upowszechnieniem olejów syntetycznych oraz ze względów ekologicznych, producenci aut zaczęli wydłużać okresy pomiędzy wymianami. W utrzymaniu rzadszych odstępów między wymianami pomóc miały oleje typu long life.
Wymiana oleju w samochodzie wyprodukowanym w ostatnich latach powinna nastąpić nie później niż po przejechaniu 30000 km lub po 2 latach. W przypadku firmowych flot, rzadsze wizyty na przeglądach przekładają się znaczne oszczędności, klienci indywidualni również mieli zyskać na braku konieczności częstych odwiedzin w serwisie. Niestety, czas pokazał, że w wielu przypadkach oszczędności te były pozorne, ponieważ tak duże interwały potrafią zaszkodzić silnikowi, narażając go na kosztowne awarie.
Wiele modeli samochodów nie ma sztywnego interwału pomiędzy wymianami, bowiem w takich przypadkach to, jak często wymienia się olej w silniku, zależy od sposobu użytkowania auta. W samochodzie jeżdżącym często na krótkich trasach, ze sporą liczbą rozruchów i na niedogrzanym silniku, olej będzie szybciej ulegał degradacji, niż w samochodzie używanym głównie na długich trasach. Również styl jazdy kierowcy będzie mieć wpływ na jakość oleju – im bardziej agresywny, tym wcześniejsza konieczność wymiany oleju.
W zależności od sposobu użytkowania i stylu jazdy, odpowiedni sterownik, analizując dostępne dane, oblicza, jak często wymieniać olej w samochodzie podając na wyświetlaczu czas i liczbę kilometrów pozostałą do wymiany. Jednakże, w przypadku samochodów osobowych, interwał raczej nie będzie większy niż 30000 km lub dwa lata.
Zatem po ilu przejechanych kilometrach powinna mieć miejsce wymiana oleju silnikowego, jeśli nasz samochód jest już po gwarancji i chcemy, by posłużył nam przez kolejne lata? W tym temacie panuje powszechna zgoda, że z punktu widzenia zdrowia silnika, najkorzystniej jest wymieniać olej nie później niż co 10, do maksymalnie 15 tysięcy kilometrów i nie rzadziej niż raz w roku. Olej w silniku stopniowo traci swoje właściwości, nawet kiedy samochód stoi nieużywany przez długi czas. Dlatego, również w przypadku aut, które rocznie przejeżdżają niewielkie dystanse, wskazana jest coroczna wymiana oleju. Po ilu kilometrach powinniśmy zmieniać olej w autach nowych? Tak, jak w tych starszych, ponieważ nawet w przypadku naprawy gwarancyjnej silnika koszty, które poniesiemy z powodu długiego przestoju naszego auta w serwisie, znacznie przekroczą koszty dodatkowej, nieprzewidzianej w planie przeglądów, wymiany oleju. W przypadku, jeśli posiadamy pakiet przeglądów, to nie obejmie on takiej „nadprogramowej” wymiany, ale nie utracimy gwarancji, jeśli wykonamy ją poza ASO.
Kwestia doboru właściwego filtra i oleju jest równie ważna jak częstotliwość ich wymian. Z filtrem problemu nie ma, sprzedawcy części bez trudu dobiorą odpowiedni. Wybierając olej, najlepiej jest stosować się do zaleceń producenta i kupować taki, który posiada właściwą specyfikację dla naszego auta, chociaż znane są modele, w których lepiej sprawdzają się oleje o nieco innej specyfikacji niż fabryczna. Podczas wymiany oleju warto stosować płukankę dolewaną do starego oleju przed jego spuszczeniem. Ma ona za zadanie usuwać nagar, szlam i inne zanieczyszczenia gromadzące się w silniku.
Kluczem do utrzymania silnika w dobrym stanie technicznym jest jego regularne serwisowanie, do którego zalicza się też wymiany oleju. Pilnowanie właściwych interwałów i stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego może zapobiec kosztownej naprawie w przyszłości oraz podnieść wartość auta przy jego odsprzedaży.
Nasza szkoła bezpiecznej jazdy przekazuje kursantom cenne wskazówki na temat wymiany oleju silnikowego w samochodzie. Warto ukończyć kurs bezpiecznej jazdy, aby zwiększyć swoje umiejętności prowadzenia samochodu w trudnych warunkach.