Szkoła-Auto » Vademecum » Jakie są zasady poruszania się po rondzie turbinowym?

Jakie są zasady poruszania się po rondzie turbinowym?

Trener: Szymon Łuczak

Dla wielu kierowców poruszanie się po klasycznym rondzie jest wyzwaniem, a co dopiero po rondzie wielopasmowym, zwanym inaczej turbinowym. Zanim przejdę właśnie do tego tematu, krótkie przypomnienie podstawowych informacji, jak powinniśmy jeździć na rondach.

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Jak poruszać się po rondach?

    Rozróżnijmy sytuację, kiedy na rondzie obowiązuje sygnalizacja świetlna, która ma pierwszeństwo przed znakami pionowymi i poziomymi. To ona reguluje zasady pierwszeństwa na „rondzie”, a właściwie skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Włączamy kierunkowskaz lewy, jeśli skręcamy w lewo, na tak długo jak, poruszamy się po łuku, a zjeżdżając nie musimy włączać kierunkowskazu prawego.

    Na tym samym rondzie, gdy nie ma sygnalizacji świetlnej lub jest ona żółta pulsująca – obowiązują znaki pionowe i poziome – osoby będące na rondzie mają pierwszeństwo przed kierowcami włączającymi się na rond. Tutaj obowiązkowo włączamy kierunkowskaz prawy zjazdowy w momencie, gdy opuszczamy rondo. Czy sygnalizujemy lewym kierunkowskazem, gdy jedziemy po łuku? Nie jest to wymagane, ale jak najbardziej można w ten sposób sygnalizować innym kierowcom, co będzie na pewno pomocne.

    Te podstawowe zasady pomogą Wam poruszać się po rondach. Zatem, kto ma pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym?

    Rondo dwupasmowe – jak jeździć?

    Warto wspomnieć, że pierwsze rondo hybrydowe, czy też turbinowe powstało w Holandii w 1998 roku. To rozwiązanie inżynierii drogowej ma na celu wyeliminowanie przecinania torów jazdy poszczególnych aut, tym samym ma poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć płynność ruchu. Kluczowe w poruszaniu się po rondzie turbinowym jest właściwe zajęcie pasa ruchu zgodnie z tym, gdzie planujemy jechać.

    Jak liczyć zjazdy na rondzie? Przed wjazdem na rondo powinniśmy się ustawić na wybranym pasie ruchu, który odpowiednio nas poprowadzi i zgodnie z nim będziemy się poruszać. Jeśli planujemy na najbliższym zjeździe opuścić rondo – ustawmy się na prawym pasie i poruszajmy zgodnie ze znakami poziomymi, a opuszczając rondo, zasygnalizujmy prawym kierunkowskazem. Klasyczne rondo turbinowe posiada dwa pasy ruchu, dające możliwość zmiany pasa ruchu od wewnętrznego do zewnętrznego (nigdy na odwrót), to właśnie sprawia, że jazda staje się płynna i bezkolizyjna. Jeśli, przykładowo, planujemy na rondzie skręcić w lewo, czyli zjechać trzecim zjazdem, powinniśmy zgodnie z zasadą wybrać właściwy pas ruchu – lewy i w odpowiednim momencie, kiedy znaki poziome nam pozwalają (najczęściej po drugim zjeździe, sygnalizując prawym kierunkowskazem), zjechać z pasa wewnętrznego lewego na pas zewnętrzny prawy i również z prawym kierunkowskazem opuszczamy rondo.

    Czy możemy na rondzie turbinowym zawracać? Oczywiście! Robimy to zgodnie ze znakami poziomymi, czyli zaczynamy od wewnętrznego pasa ruchu i w momencie, kiedy będziemy planowali opuścić rondo, zjeżdżamy na zewnętrzny pas, a następnie z niego opuszczamy rondo.

    Jakie są najczęstsze grzechy kierowców popełniane na rondach?

    Kierowcy nie wiedzą, lub bagatelizują kierunkowskaz zjazdowy w momencie opuszczania ronda.

    Kierowcy nie rozróżniają, jak zachować się, kiedy jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym ze światłami (sygnalizujemy kierunkiem lewym zamiar skrętu w lewo, nie sygnalizujemy jazdy na wprost), a kiedy w tym samym miejscu nie ma świateł lub są pulsujące, mamy do czynienia z regulacją ruchu przez znaki pionowe i poziome, czyli klasycznym rondem (kierunkowskaz zjazdowy).

    Poruszanie się po rondzie lub zjeżdżanie z niego z niewłaściwego pasa ruchu.

    Nieustępowanie kierowcom, którzy mają pierwszeństwo.

    Dobre rady i savoir vivre, które powinniśmy stosować na rondach:

    Poruszajmy po rondach płynnie i spokojnie, co pozwoli nam właściwie prowadzić manewry, a innym uczestnikom ruchu pozwoli się włączyć do ruchu i zapewni płynną jazdę. Często zdarza się, że kierowcy nerwowo dojeżdżają do ronda, a kiedy na nie wjeżdżają z piskiem opon i jadą tak, jakby przestraszeni chcieli je jak najszybciej opuścić.

    Jeśli potok samochodów z jednego wjazdu powoduje, że na innym wjeździe tworzy się korek, to pomimo iż mamy pierwszeństwo, zróbmy miejsce i zastosujmy niejako jazdę na suwak, co poprawi płynność jazdy.

    Jazda po rondzie z założenia powinna być płynna i bezpieczna, ponieważ jego budowa zapewnia bezkolizyjną jazdę. Warunkiem jest sprawne i prawidłowe poruszanie się po nim. Miejmy świadomość, że w tym samym miejscu mogłoby stać skrzyżowanie ze światłami, na którym oczekiwalibyśmy kilka minut na swoją kolej.

    Chcesz, aby Twoja technika jazdy weszła na zupełnie inny poziom? Nasza Szkoła Bezpiecznej Jazdy przygotowała ciekawą ofertę szkoleń prowadzonych przez doświadczonych kierowców. Możesz wybrać m.in. szkolenie bezpiecznej jazdy, kurs doszkalający dla kierowców lub szkolenie jazdy defensywnej.

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW