Szkoła-Auto » Vademecum » Jazda na rezerwie

Jazda na rezerwie

Trener: Szymon Łuczak
AUTODROM 137 scaled

Kiedy pojawia się ikona rezerwy, zwykle dla kierowcy nie jest to miła informacja, ponieważ to znak, że w niedługim czasie, trzeba będzie zatankować auto i zostawić kilkadziesiąt, lub kilkaset złotych na stacji. Nawet myśl o najlepszym hot dogu, ani kawie nie poprawiają nam wizji, że trzeba podjechać uzupełnić paliwo. Nie warto zwlekać i jak najszybciej udać się na stację. 

MASZ PYTANIA?

napisz do nas

    Na ile kilometrów wystarcza rezerwa w samochodzie?

    To pytanie zadają sobie kierowcy, którzy chcą odwlec tankowanie, gdy brakuje czasu, lub na horyzoncie nie ma stacji paliwa. W przeciętnym kompaktowym samochodzie od zapalania się ikony rezerwy, powinniśmy przejechać około 50 km. Oczywiście jest to zależne od stylu jazdy, warunków na drodze i innych czynników. Aby wydłużyć dystans, na który starczy paliwa w zbiorniku i ograniczyć zużycie paliwa, z pomocą przyjdą nam podstawowe zasady Eco-drivingu:

    • obserwacja drogi i planowanie;
    • unikanie zbędnego wciskania pedału przyspieszania;
    • zachowanie większego dystansu od auta przed nami.

    Więcej przydatnych praktycznych wiadomości można uzyskać podczas szkoleń z Eco-drivingu realizowanych w Skoda Auto Szkoła. Warto wspomnieć, że tego typu szkolenia są prowadzone przez certyfikowanych trenerów z dużym doświadczeniem, a sam Eco-driving wpłynie pozytywnie na zawartość naszego portfela, zarówno podczas wizyt na stacji, jak i u mechanika. Kolejną korzyścią jest większa przewidywalność jazdy, tym samym bezpieczeństwo.

    Praktycznie w każdym współczesnym samochodzie to na ile km starcza rezerwa pokazuje komputer, który analizując kilka czynników, pokazuje z pewną dokładnością, na ile starcza rezerwa w samochodzie. Trzeba jednak pamiętać, że to elektronika, która bywa zawodna, może nie być dokładnie skalibrowana, a stanie na poboczu 5 km przed stacją benzynową, gdy przedwcześnie skończy nam się paliwo, a komputer jeszcze pokazywał pewien dystans, nie jest przyjemne.

    Jazda na rezerwie niesie ze sobą więcej negatywnych następstw niż tylko nerwowe zerkanie na wskaźnik paliwa i rozkojarzenie kierowcy, który z tyłu głowy myśli, gdzie i kiedy zatankuje. 

    Jazda na rezerwie – benzyna

    Paliwo smaruje i chłodzi pompę paliwa, a w przypadku mniejszej ilości w zbiorniku, powrót paliwa do zbiornika podwyższa nam temperaturę benzyny w zbiorniku, co może zaburzać pracę elektroniki sterującej silnikiem.

    Kierowcy jeżdżący na LPG często tankują minimalną ilość benzyny, która służy tylko do uruchamiania silnika. To oni szczególnie są mocno narażeni na przykre następstwa. W zbiorniku, oprócz paliwa, mamy dużą ilość powietrza, w którym gromadzi się wilgoć, ta natomiast skrapla się na ściankach zbiornika. Woda w układzie paliwa, to nic dobrego. W przypadku metalowych zbiorników występujących w starszych autach, będzie występować korozja, a fragmenty rdzy będą skutecznie blokować ssak paliwa, filtr, przewody i pompę paliwa. Naprawa tych precyzyjnych elementów jest trudna i kosztowna, a diagnozowanie wieloetapowe.

    Jazda na rezerwie – diesel

    W przypadku auta z silnikiem wysokoprężnym jazda na rezerwie może mieć kosztowniejsze skutki, ponieważ układ paliwowy współczesnych diesli jest znacznie bardziej skomplikowany i precyzyjny. Niejednokrotnie samo odpowietrzenie układu, po tym jak skończyło nam się paliwo, może skończyć się w warsztacie u specjalisty.

    Jazda na rezerwie jak widać, może mieć fatalne skutki, zatem najlepiej wyrobić sobie nawyk, utrzymywania minimum ¼ zbiornika w okresie letnim i minimum ½, a tak naprawdę im więcej, tym lepiej w okresie zimowym. Docenimy to szczególnie, gdy zimą utkniemy w ogromnym korku z powodu trudnych warunków drogowych i przyjdzie nam spędzić jakiś czas grzejąc się w aucie.

    Jeżdżenie na rezerwie jak widać, to nie najlepszy pomysł z kilku względów. Jeśli kończy nam się paliwo, a nie jesteśmy w rejonie, który znamy, z pomocą przyjdzie nam nawigacja, czy to pokładowa, czy ta w telefonie. Jeśli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego, poprośmy kogoś o pomoc. W najnowszych modelach aut, m.in. marce Skoda, również możemy wykonać połączenie z Infolinią, w celu uzyskania pomocy. Przyciski w ramach SOS znajdują się w podsufitce każdej nowej Skody, pomogą uzyskać pomoc, nawet jeśli nie mamy pod ręką telefonu.

    Wyjaśniliśmy temat jeżdżenia na rezerwie w autach z konwencjonalnymi silnikami zasilanymi głównie benzyną, LPG, czy dieslem, a jak jest w przypadku elektryków? Auta elektryczne z roku na rok mają coraz większy udział w sprzedaży i stają się częścią motoryzacyjnego krajobrazu niezależnie od tego, jakie mamy o nich zdanie. Zamiast paliwa płynnego, tankujemy je energią. Akumulatory trakcyjne współczesnych aut elektrycznych są oparte o ogniwa li-ion, które mają swoją specyfikę pracy. Baterie mają różną pojemność i z różną prędkością przyjmują prąd ładowania. Te dwa elementy głównie wpływają na zasięg auta i czas, jaki spędzimy na ładowarce. Z uwagi na specyfikę ładowania, warto jak najczęściej uzupełniać energię, kiedy mamy możliwość ładować auto elektryczne, żeby mieć potencjalnie jak najdłuższy zasięg. 

    Brutto/Netto
Bardzo często zapominamy, że producenci podają wartość pojemności akumulator żonglując dwoma parametrami: brutto – całkowita pojemność, netto – rzeczywista pojemność użyteczna, która zwykle stanowi ok. 90% całości. Ten dodatkowy zapas stanowi bufor bezpieczeństwa dla baterii. Jeśli chcemy, aby nasz akumulator li-ion wytrzymał w dobrej kondycji kilka lat, starajmy się ładować prądem AC, unikajmy stacji DC szybkiego ładowania i utrzymujmy zakres między 20%, a 80% pojemności użytecznej akumulatora. To odwdzięczy się za kilka lat potencjalnie lepszą sprawnością.

    Czy można rozładować elektryka?

    Auto elektryczne oczywiście można rozładować, akumulator jest chroniony przed uszkodzeniem właśnie tym, że pomimo iż nie może korzystać z jazdy, pewien bezpieczny poziom prądu znajduje się w akumulatorze (nasze netto – brutto). Pamiętajmy jednak, że w przypadku wielu modeli poniżej pewnej wartości poziomu energii, możemy mieć ograniczoną maksymalną moc, a w skrajnych przypadkach w okolicach wartości 7% wskazanych na wyświetlaczu, będziemy mogli korzystać tylko z trybu manewrowego, który uniemożliwi nam swobodną jazdę.

    Właściciele elektryków nie mają, jak widać, w temacie rezerwy łatwiej, a skrajny przypadek rozładowania auta, to już nie tylko podjechanie z kanistrem 5l paliwa. Taka sytuacja, zwykle kończy się wezwaniem assistance i przetransportowaniem lawetą do najbliższej ładowarki. Jeżdżąc elektrykiem warto więc doceniać zalety płynące z bezszelestnej jazdy, świetnego przyspieszenia, lokalnej bezemisyjności, ale też pamiętać o planowaniu uzupełnia energii.

    Ogromny wzrost liczby ładowarek publicznych w Polsce i Europie w ostatnich latach, pozwala już swobodnie jeździć elektrykami na dłuższe dystanse, a z pomocą, w znalezieniu ładowarki na trasie przychodzą nam liczne aplikacje oraz planery podróży będące na wyposażeniu wielu aut. Fabryczna nawigacja auta, mając dostęp do parametrów samochodu, trasy podróży i sieci ładowarek na mapie na bieżąco podpowiada nam gdzie najlepiej będzie nam uzupełnić energię, abyśmy nie musieli jechać na rezerwie. Jedno jest pewne – i tak będziemy musieli zatankować, a im szybciej to zrobimy, tym spokojniejsza będzie dla nas jazda.

    Chcesz być świadomym kierowcą? Szkoła bezpiecznej jazdy zaprasza na zajęcia prowadzone przez profesjonalistów. Oferujemy:

    Bezpieczna jazda

    W tym dziale dowiesz się wszystkiego czego powinieneś wiedzieć o tym jak zwiększyć bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów podczas podróży samochodem.

    Eco jazda

    Czyli o tym jak obniżyć możesz obniżyć zużycie paliwa, koszty eksploatacji i ubezpieczenia, a jednocześnie podnieść bezpieczeństwo podróży.

    Off road

    Posiadasz auto terenowe albo SUV-a? Tutaj dowiesz jakie możliwości skrywa w sobie Twój pojazd i jak możesz je wykorzystać nie tylko w terenie.

    Elektryki

    Tu znajdziesz wszystko to co kierowca lub przyszły użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć. W dziale tym obalimy także wiele popularnych mitów.

    Extra

    Czyli wszystko to, co poprawi komfort podróży, uchroni auto przed niepotrzebnymi awariami, a także pozwoli zaoszczędzić Tobie czas i pieniądze.
    PEŁNA LISTA ARTYKUŁÓW