Jazda w poślizgu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia kierowców, pasażerów oraz osób postronnych. Zjawisko to pojawia się wtedy, gdy opony tracą przyczepność do podłoża. W zależności od tego, na której osi pojazdu znajdują się opony tracące przyczepność, można rozróżnić trzy rodzaje: podsterowny, nadsterowny i poślizg wszystkich kół. Najlepiej je zobrazować na przykładzie wjechania z nadmierną prędkością w zakręt o nawierzchni ze zmniejszoną na skutek deszczu przyczepnością. W takiej sytuacji jazda w poślizgu pojawia się gdy, w uproszczeniu, siła odśrodkowa działająca na samochód jest większa od siły przyczepności opon do podłoża.
napisz do nas
Może się zdarzyć tak, że w trakcie jednego zdarzenia drogowego, samochód z poślizgu podsterownego przechodzi w nadsterowny lub boczny, dlatego ważne jest, by kierowca umiał wyczuwać pojawiający się poślizg i, w zależności od sytuacji, wiedział, jak się zachować. Dla przeciętnego kierowcy wychodzenie z poślizgu, szczególnie nadsterownego, może być niezwykle trudne, raczej nie ma co liczyć na poślizg kontrolowany, nigdy nie sposób przewidzieć, jakie będą jego skutki, dlatego warto stosować zasady jazdy defensywnej zakładające ograniczanie do minimum ryzyka na drodze, także ryzyka powstawania poślizgów.
Poślizgi pojawiają się najczęściej podczas jazdy na mokrych i śliskich nawierzchniach, a takie stawiają największe wymagania przed oponami. Dlatego warto zadbać, by te były jak najlepszej jakości, o odpowiednio głębokim bieżniku. Wraz z każdym kolejnym tysiącem przejechanych kilometrów warstwa bieżnika nieco się ściera i rowki odprowadzające wodę stają się coraz płytsze, co prowadzi do znacznego wydłużenia drogi hamowania na mokrym asfalcie i większej podatności na poślizgi. W przypadku montażu dwóch par opon różniących się stopniem zużycia, większą tendencję do poślizgu nadsterownego będzie miał samochód z gorszymi oponami na tylnej osi. Jednak na skutek kolizji z innym pojazdem lub przy znacznym przekroczeniu bezpiecznej prędkości oraz zbyt agresywnym szarpnięciu kierownicą, nawet na suchym asfalcie może dojść do poślizgu, a jego skutki za sprawą większej prędkości są zwykle dużo poważniejsze.
Poślizg najczęściej spowodowany jest przez błąd kierowcy, ale zdarza się, że powstaje on na skutek działania czynników zewnętrznych jak wystrzał opony czy kolizja w wyniku najechania na nasz samochód przez inny pojazd.
Szkoła bezpiecznej jazdy to miejsce, w którym możesz ćwiczyć umiejętności prowadzenia samochodu w trudnych warunkach. Prowadzimy: