Wraz z powstaniem nowoczesnej infrastruktury drogowej zaczęło się pojawiać pojęcie korytarza życia. Warto zatem zastanowić się, na czym to polega i jak go utworzyć poprawnie.
Korytarz życia, zwany także tunelem, to wolny pas lub obszar pozwalający na przejechanie karetce czy innym uprzywilejowanym pojazdom. Dzięki temu mogą one szybciej dotrzeć do poszkodowanych i udzielić im pomocy lub udrożnić zator na drodze czy zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
To, czy będziemy w stanie sprawnie to zrobić, zależy od nas – nigdy nie wiemy, czy kiedyś umożliwienie przejazdu służbom ratunkowym nie uratuje życia nam lub naszym bliskim?
napisz do nas
Utworzenie korytarza życia dla pojazdów na sygnale nie jest jedynie miłym gestem, ale także obowiązkiem każdego uczestników ruchu drogowego. Za utrudnianie przejazdu kierowcę mogą spotkać surowe konsekwencje. Kwestie te są uregulowane przez przepisy kodeksu ruchu drogowego.
Obowiązek tworzenia korytarza życia wprowadzono w nowelizacji z dnia 6 grudnia 2019 r. Jeśli na co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku znajdują się pojazdy, powinny one udostępnić obszar do przejazdu. W przypadku niezastosowania się do przepisów na kierowcę może zostać nałożony mandat karny o wartości do 500 zł i 6 punktów. Natomiast w skrajnych przypadkach takie postępowanie skutkuje nawet odebraniem prawa jazdy. I nie mówimy tutaj bynajmniej o wykorzystywaniu do tego celu pasa awaryjnego, znajdującego się na drodze ekspresowej lub autostradzie.
Często spotykamy się z błędnym myśleniem, że po to powstają na drogach szybkiego ruchu pasy awaryjne, aby korzystały z nich służby ratunkowe. Pas awaryjny nie wszędzie występuje i jego funkcja jest zgoła inna. Pas awaryjny zanika np. na wiaduktach. W jaki sposób pojazd uprzywilejowany miałby przejechać w takim miejscu? Poza tym, służy on również do zatrzymania pojazdu, który uległ awarii na takiej drodze. Poruszać się po nich mogą także samochody należące do zarządcy dróg, które uczestniczą w konkretnej akcji ratunkowej. Ma on szerokość 2,5 metra i np. wóz strażacki nie miałby wystarczająco dużo miejsca, aby się nim poruszać. Korytarz życia w całej Europie jest tworzony pomiędzy pasami ruchu i badania pokazują, że to najlepsze rozwiązanie.
Już w tym momencie w polskim prawie o ruchu drogowym pojawiają się pewne nieścisłości – jest tam napisane, że powinniśmy zjechać maksymalnie do prawej lub lewej krawędzi pasa ruchu, ale nie zezwala się na wjazd na pas awaryjny lub przekroczenie linii ciągłej, wyznaczającej krawędź jezdni.
Utworzenie korytarza zgodnie z tym, co określa ten wpis nie umożliwia swobodnego przejazdu służbom uprzywilejowanym, a taki jest zamysł utworzenia tego korytarza.
Czego tutaj brakuje?
Przede wszystkim możliwości zjechania dalej, czyli poza krawędź pasa ruchu, czy w skrajnych sytuacjach również na pobocze lub wjazd na pas awaryjny. Jedynie w takiej sytuacji większy wóz strażacki będzie miał szansę bez przeszkód dotrzeć na miejsce zdarzenia.
Zastanawiasz się, kiedy następuje konieczność utworzenia tunelu życia? Jest to niezbędne zawsze wtedy, gdy zauważysz pojazd uprzywilejowany, czyli emitujący sygnały błyskowe niebieskie i dźwiękowe o zmiennym tonie.
Zatem należy umożliwić przejazd:
Jednak pamiętajmy, że te auta są uprzywilejowane tylko wtedy, gdy emitują sygnały świetlne i dźwiękowe równocześnie. W innym przypadku nie ma konieczności tworzenie korytarza życia czy ustępowania im pierwszeństwa przejazdu.
Jeśli chcesz umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym na drodze o dwóch i więcej pasach w jednym kierunku, warto zastosować się do odpowiednich zasad.
Utworzenie tunelu życia na drodze z dwoma pasami z jednym kierunkiem ruchu nie powinno stwarzać trudności. Należy pamiętać, aby kierowcy po prawej stronie zbliżyli się maksymalnie do prawej granicy, natomiast ci po drugiej, zjechali do lewej granicy pasa. W ten sposób utworzy się pomiędzy nimi obszar umożliwiający przejazd karetce, straży pożarnej czy policji.
Nieco bardziej skomplikowane jest utworzenie korytarza życia na autostradach czy drogach ekspresowych, które mają więcej niż dwa pasy w jednym kierunku. Należy wtedy zastosować się do bardziej rozbudowanej instrukcji.
Zatem łatwo można zauważyć zasadę przejazdu pojazdów uprzywilejowanych. Niezależnie od liczby pasów ruchu, karetka czy wóz straży pożarnej zawsze będzie przejeżdżać pomiędzy samochodami jadącymi po skrajnej lewej stronie a pozostałymi.
Drogi lokalne często mają tylko dwa pasy, na których obowiązuje przeciwny kierunek jazdy. Jak powinien zachować się na nich kierowca, gdy usłyszy sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego? To zależy od sytuacji.
• Brak pojazdów poruszających się po przeciwnym pasie
Jeśli na drugim pasie nie ma żadnego pojazdu, wystarczy zwolnić i zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni. Nie ma konieczności zatrzymywania samochodu.
• Pojazdy poruszają się po obu stronach jezdni
Podczas wzmożonego ruchu drogowego po obu stronach jezdni kierowcy są zobowiązani do zatrzymania się na prawej granicy pasa. W ten sposób pośrodku drogi stworzy się korytarz życia umożliwiający przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu.
Warto zatem zadbać, aby zawsze mieć możliwość udostępnienia przejazdu samochodowi w akcji.
Wiele osób obawia się, że nie będzie w stanie umożliwić przejazdu samochodom uprzywilejowanym, stojąc w korku.
Dlatego należy pamiętać, aby podczas codziennej jazdy wdrożyć kilka obligatoryjnych zasad.
Zawsze zachowuj odstęp od pojazdu przed tobą – tylko wtedy będziesz miał szansę zjechać, jak pojawi się za tobą pojazd uprzywilejowany.
Jechanie zderzak przy zderzaku jest nie tylko niekulturalne, ale i niebezpieczne. Zawsze zadbaj o zachowanie odstępu – zarówno podczas płynnej jazdy, jak i stojąc w korku. Dzięki temu unikniesz nie tylko ewentualnej kolizji, ale także znajdziesz miejsce, żeby zjechać na bok i utworzyć korytarz życia dla służb ratunkowych. Tutaj sprawdza się zasada zatrzymanie się za pojazdem poprzedzającym w takiej odległości, aby widzieć opony samochodu przed nami. Taki zachowany dystans umożliwi nam zjazd, jeżeli nastąpi taka konieczność.
Nie słuchaj zbyt głośno muzyki lub nie używaj słuchawek podczas jazdy – wtedy możesz nie usłyszeć, że nadjeżdża taki pojazd i należy mu umożliwić przejazd. Dlatego zadbaj o to, aby radio nie było zbyt hałaśliwe. Nastaw muzykę w taki sposób, aby bez trudności usłyszeć syrenę karetki czy wozu strażackiego i oczywiście obserwuj drogę za sobą w lusterkach bocznych.
W przypadku początku tworzenia się zatoru na drodze zwiększ od razu odstęp od pojazdu poprzedzającego. Zrób to zanim nastąpi całkowite zatrzymanie samochodu.
Warto mieć na uwadze, że przejazd jednego pojazdu uprzywilejowanego nie zawsze oznacza, że można powrócić do ruchu drogowego. Obserwuj otoczenie i nasłuchuj syren, gdyż być może kolejne auta na sygnale mogą się pojawić w krótkim czasie. Wróć na trasę dopiero wtedy, gdy upewnisz się, że jest to możliwe.
Korzystając z tych kilku wskazówek, nie tylko skuteczniej umożliwisz przejazd pojazdom uprzywilejowanym i uczestniczącym w akcji ratunkowej, ale także zachowasz bezpieczeństwo podczas jazdy.
Szybsze dotarcie służb na miejsce zdarzenia ratuje ludzkie życie, zawsze o tym pamiętajmy w takich sytuacjach na drodze.
Chcesz coraz lepiej prowadzić samochód? Szkoła bezpiecznej jazdy to miejsce, które stawia na praktykę. Oferujemy m.in.