

Akumulator w samochodzie z napędem spalinowym pełni dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony odpowiada za dostarczenie prądu do rozrusznika w celu uruchomienia silnika, z drugiej jest odpowiedzialny za zasilanie odbiorników prądu, w czasie, gdy silnik jest wyłączony. Dzięki niemu możemy słuchać radia, zmieniać ustawienia klimatyzacji czy opuścić szyby na wyłączonym silniku, ale przy włączonym zapłonie. Nawet po zamknięciu samochodu, akumulator jest niezbędny do podtrzymywania napięcia w urządzeniach tego wymagających, takich jak centralny zamek, alarm, sterowniki i moduły.
Po uruchomieniu silnika za zasilanie wszystkich odbiorników prądu 12V odpowiedzialny jest alternator, jego zadaniem jest też ładowanie akumulatora i utrzymywanie jego napięcia na odpowiednim poziomie. Podczas normalnej eksploatacji samochodu, alternator radzi sobie z tym zadaniem wystarczająco dobrze. Są jednak sytuacje, kiedy mogą pojawić się problemy.
napisz do nas
W nowszych samochodach, w których sterowniki są czułe na spadki napięcia, na desce rozdzielczej mogą pojawiać się różne błędy. Niezależnie od wieku auta niedoładowany akumulator sprawiać będzie problemy z rozruchem silnika w niskich temperaturach. Wraz ze spadkiem temperatury maleje jego pojemność, a do tego podczas dużego mrozu w rozładowanym akumulatorze może dojść do zamarznięcia elektrolitu skutkującego jego natychmiastowym i nieodwracalnym uszkodzeniem.
Długotrwałe niedoładowanie akumulatora przyczyni się do wyraźnego skrócenia jego życia, a z kolei jego całkowite rozładowanie, w przypadku klasycznego akumulatora kwasowo-ołowiowego, będzie najczęściej wiązało się z koniecznością jego wymiany na nowy. W nowoczesnych samochodach z systemem start-stop stosuje się akumulatory typu AGM, dla których głębokie rozładowanie nie stanowi już takiego problemu.
Aby przedłużyć życie akumulatora i uniknąć zbędnych kosztów związanych z koniecznością jego wymiany oraz nieprzyjemnych sytuacji, gdy nie możemy uruchomić silnika z powodu jego rozładowania, warto regularnie przeprowadzać ładowanie akumulatora samochodowego, używając do tego prostownika lub odpowiedniej ładowarki.
Jeśli parkujemy nasz samochód w garażu, w którym znajduje się gniazdko elektryczne, zmożemy ładować akumulator bez konieczności jego wyciągania z auta. Nie musimy wtedy rozłączać żadnych przewodów na akumulatorze, wystarczy prawidłowo podpiąć ładowarkę. Jeśli nie mamy takiej możliwości, to pozostaje nam ładowanie akumulatora w domu. Należy wtedy pamiętać, że podczas ładowania ulatniają się niebezpieczne opary, dlatego ładowanie powinno odbywać się z dala od źródła ognia, w pomieszczeniu, w którym nie przebywają mieszkańcy. Jeśli zimą, w trakcie mrozów, przynosimy akumulator do mieszkania w celu jego naładowania, przed rozpoczęciem tego procesu należy odczekać, aż elektrolit odzyska właściwą sprawność chemiczną, czyli osiągnie temperaturę pokojową.
Na pytanie jak długo ładować akumulator samochodowy nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależy to od kilku czynników: pojemności akumulatora, stopnia jego rozładowania, rodzaju ładowarki i jej mocy.
Dobór właściwego urządzenia do ładowania zależy od rodzaju akumulatora – konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe, jakie znajdziemy w starszych pojazdach, możemy ładować zwykłym prostownikiem z regulacją napięcia, ale musimy wtedy wiedzieć, ile powinien się ładować akumulator. W nowoczesnych autach z systemem start-stop i układem odzyskiwania energii z hamowania producenci stosują bezobsługowe akumulatory AGM lub EFB tolerujące głębsze rozładowania. W ich przypadku zbyt małe lub zbyt duże napięcie prądu ładowania może być bardzo szkodliwe, dlatego do ich ładowania zdecydowanie bardziej nadają się ładowarki mikroprocesorowe, których z powodzeniem możemy też użyć do ładowania klasycznych akumulatorów.
Jeśli decydujesz się na samodzielne ładowanie akumulatora, pamiętaj o najważniejszych zasadach: