Miejsca, w pobliżu których znajdują się piesi oraz pojazdy, są szczególnie istotne pod kątem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Szybka i agresywna jazda autem na osiedlach, parkingach lub tuż przy placach zabaw czy szkołach stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Ograniczenia prędkości są jednym ze sposobów na zmniejszenie ryzyka wypadków i kolizji drogowych. Na osiedlach często spotykane są strefy ograniczonej prędkości dotyczące większego obszaru, na którym często poruszają się piesi. Niestety, wprowadzone ograniczenia mogą zostać zlekceważone przez niektórych kierowców, co w przyszłości może skończyć się tragedią. Aby temu zapobiec drogowcy stosują progi zwalniające.
napisz do nas
Progi zwalniające, czasem nazywane również potocznie „leżącymi policjantami”, to elementy infrastruktury drogowej, które są używane w celu kontrolowania prędkości pojazdów na drogach. O umiejscowieniu progu zwalniającego informuje znak A-11a, który znajduje się kilkadziesiąt metrów przed nim. Zwykle są umieszczone w miejscach, gdzie wymagane jest zmniejszenie prędkości pojazdów, na przykład w pobliżu skrzyżowań, przejść dla pieszych, szkół, miejsc o dużym ruchu pieszym, a także w innych miejscach, gdzie istnieje wysokie ryzyko kolizji lub niebezpieczne warunki drogowe.
Progi zwalniające mają na celu zmuszenie kierowców do obniżenia prędkości pojazdu,
zwłaszcza tam, gdzie kierujący wielokrotnie przekraczają dozwoloną prędkość. Mogą być stosowane w miejscach, gdzie piesi często przechodzą przez jezdnię, na przykład w strefach zamieszkania. Zmniejszenie prędkości w takich rejonach może zmniejszyć siłę uderzenia w przypadku kolizji, co może prowadzić do mniejszych obrażeń i szkód.
Progi zwalniające są stosowane na całym świecie jako jedno z narzędzi zarządzania ruchem drogowym i poprawy bezpieczeństwa drogowego.
Jednakże, ich zastosowanie jest czasem kontrowersyjne, ponieważ mogą wpływać na komfort jazdy, generować hałas i wibracje, a także prowadzić do zwiększenia zużycia podzespołów samochodu. Dlatego też projektowanie i umieszczanie progów zwalniających wymaga dokładnej analizy lokalnych warunków drogowych oraz uwzględnienia potrzeb zarówno pieszych, jak i kierowców.
Rodzaj progu zwalniającego stosowanego w danym przypadku zależy od lokalnych warunków drogowych, przepisów i potrzeb. Projektowanie i umieszczanie progów zwalniających powinno być oparte na dokładnej analizie ruchu drogowego oraz uwzględniać bezpieczeństwo, komfort jazdy i minimalizowanie potencjalnych negatywnych skutków ich montażu.
Najczęściej możemy spotkać trzy typy progów zwalniających:
Poszczególne rodzaje progów różnią się również wysokością – to od niej zależy, jak bardzo prędkość pojazdu ma być ograniczona.
Przede wszystkim, obserwujmy oznakowanie drogowe, to one będzie nas informować o tym, że przed nami znajduje się próg zwalniający. Prędkość, do jakiej powinnyśmy zwolnić, aby bezpiecznie przejechać przez próg zwalniający nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od rodzaju progu. Zawsze starajmy się sugerować ograniczeniem prędkości na drodze, na której znajduje się próg zwalniający. Czasem kształt progu będzie na tyle wysoki i agresywny, że jego pokonanie będzie możliwe jedynie z prędkością poniżej nawet 10 km/h.
Dobrą metodą jest, aby przez próg zwalniający przejechać powoli, nie dojadając gazu, ani nie naciskając pedału hamulca, najlepiej na biegu jałowym. Wówczas wszystkie cztery koła mamy równomiernie dociążone i prawdopodobieństwo uszkodzenia podzespołów samochodu będzie znikome.
W takim razie, kiedy możemy uszkodzić auto przejeżdżając przez próg zwalniający? Odpowiedź jest prosta – kiedy przejeżdżamy przez próg z dużą prędkością, na elementy zawieszenia w samochodzie zadziała duża siła, która może spowodować uszkodzenie któregoś z elementów, o komforcie takiego przejazdu nie wspominając.
Jeśli auto jest dociążone ponadnormatywnie, istnieje ryzyko, nawet przy bardzo powolnym przejeździe przez próg, że możemy uszkodzić elementy konstrukcji płyty podłogowej auta.
Najczęściej popełnianym błędem przez kierowców jest hamowanie w trakcie przejazdu przez próg zwalniający. W trakcie hamowania dociążamy przednią oś, na której w znaczącej większości aut znajduje się ciężki silnik. W tym przypadku przód auta „nurkuje” i często spotyka się z wystającym progiem. Konsekwencją tego jest najczęściej uszkodzony przedni zderzak, ale również elementy zawieszenia nie mają wtedy łatwego zadania. Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdy zagapimy się i próg zwalniający zobaczymy dopiero w ostatniej chwili. W takim przypadku, najlepiej tuż przed progiem odpuścić hamulec oraz wjechać na próg z większą prędkością. Z dwojga złego, to rozwiązanie będzie mimo wszystko korzystniejsze niż gwałtowne hamowanie na progu zwalniającym.
Nasza szkoła bezpiecznej jazdy przekazuje kursantom cenne wskazówki na temat pokonywania progów zwalniających. Warto ukończyć kurs bezpiecznej jazdy, aby zwiększyć swoje umiejętności prowadzenia auta.