Za oknem coraz szybciej robi się ciemno, niedawno zmieniliśmy czas z letniego na zimowy. To znak, że czas najwyższy pomyśleć o przygotowaniu auta na zimę. Jeśli tego nie zrobiłeś do tej pory, warto się tym zająć. Jeśli, jak co roku, zima zaskoczy drogowców – Ty i twój samochód bądźcie ponad to.
Kluczowe elementy, które towarzyszą zimowej aurze są właściwie trzy i to one powodują, że jesienią i zimą autem jeździ się zupełnie inaczej: temperatura, opady, ilość światła. Kombinacja tych trzech elementów powoduje, że często nie jesteśmy właściwie przygotowani do drogi. Spróbujmy więc tym razem zadbać o wszystko.
Za oknem średnia dobowa temperatura wynosi już znacznie poniżej 7C, więc opony na pewno zmienione na zimowe. W dzisiejszym artykule nie będziemy się specjalnie skupiać na oponach, ponieważ ich temat omawialiśmy tutaj (((link))) Zachęcam do lektury. Niezależnie od tego, czy zmieniacie opony sezonowo, czy nie, warto raz do roku odwiedzić wulkanizatora, aby wyważył on opony. Dobrą praktyką jest sprawdzić stan i ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu lub przed dłuższą trasą. Niższe temperatury powodują również spadek ciśnienia, więc to kolejny argument do kontroli naszego ogumienia. Przynajmniej raz w roku warto skontrolować stan koła zapasowego, bądź zestawu naprawczego. W przypadku tego drugiego termin przydatności kleju uszczelniającego jest kluczowy.
napisz do nas
Kluczową rolę odgrywa przegląd auta przed zimą. Co sprawdzić w aucie przed zimą? Przede wszystkim zawieszenie auta, a przynajmniej stan amortyzatorów, które mocno wpływają na skuteczność systemu ABS / ESP.
Sprawne oświetlenie z pewnością przyda nam się, kiedy zmierzch zapada znacznie szybciej. To jeden z istotnych czynników wpływających na nasze bezpieczeństwo. Warto mieć na uwadze, że niższym temperaturom towarzyszy zwiększone prawdopodobieństwo przepalania żarówek. Duże wahania temperatur przyczyniają się do awarii oświetlenia.
Przykładowo, w czasie postoju auta, nasze żarówki poddane są działaniu ujemnych temperatur, a w momencie kiedy oświetlamy drogę ich temperatura dochodzi do kilkudziesięciu stopni Celsjusza. Przy tej okazji wspomnę, że tak samo ważne czy świeci jest to, jak świeci nasz reflektor samochodowy. Nieprawidłowo wymieniona żarówka, to ryzyko, że droga nie będzie dostatecznie oświetlona, będziemy oślepiać innych uczestników ruchu, a w skrajnych przypadkach może dojść do wygrzania/uszkodzenia oprawy żarówki. Warto kupować żarówki, posiadające homologację. Wszelkie takie marketowe żarówki nie spełniają swojej roli, a w niektórych przypadkach kiepska żarówka uszkodzi nam odbłyśnik reflektora lub oprawę. Stan oświetlenia sprawdzicie podczas przeglądu technicznego na stacji kontroli pojazdów.
Widoczność, to nie tylko sprawne oświetlenie, ale również czyste szyby i lusterka. Z pomocą przychodzą nam oczywiście układy podgrzewania szyb tylnych/przednich/bocznych, układy zapobiegające przymarzaniu wycieraczek, podgrzewane lusterka, czy dysze spryskiwaczy. Ale nic nie zastąpi świadomego kierowcy, który potrafi zadbać o czyste szyby. Przede wszystkim po lecie warto posprzątać auto w środku, usunąć wszelkie zbędne elementy, które są niepotrzebne, a dodatkowo mogą utrzymywać wilgoć w kabinie np. koc wakacyjny, biwakowe akcesoria używane latem. Warto również dokładnie umyć szyby wewnątrz i tu zwykły płyn do szyb i ręczniki papierowe lub mikrofibra sprawdzą się doskonale. Koniecznie warto zadbać o sprawny nadmuch powietrza, który pomoże usunąć o poranku wilgoć z szyby. Bardzo często winowajcą parujących szyb jest długo niewymieniany filtr kabinowy. Gdy jest zapchany, nawet sprawny wentylator nie pomoże. Z pomocą w szybkim usunięciu wilgoci przyjdzie nam również sprawna klimatyzacja, która nie tylko przydaje się latem, ale również zimą. Pamiętajcie, że układ klimatyzacji osusza powietrze usuwając wilgoć.
Jak dbać o samochód zimą? Jeśli mówimy o wilgoci w aucie, to w okresie zimowym, na pewno przydatne będą gumowe korytkowe dywaniki, dzięki którym szybko i łatwo usuniecie wodę, którą wnosicie mokrymi lub zaśnieżonymi butami.
Jeśli choć raz mocowaliście się w zimowy poranek z zamarzniętymi drzwiami usiłując dostać do wnętrza auta z pewnością docenicie radę, aby przesmarować uszczelki drzwi preparatem do konserwacji gumy lub wazeliną techniczną. Dzięki temu uszczelki nie przymarzną do siebie i z łatwością otworzycie drzwi nie niszcząc uszczelek.
Co jeszcze sprawdzić w aucie przed zimą? Akumulator. Niby banał, który słyszycie od lat, ale to właśnie akumulator zapewni Wam sprawne uruchomienie auta. Pisząc o akumulatorze, trzeba wspomnieć, że nie ma sprawnego akumulatora bez sprawnego alternatora, to za jego sprawą, prąd trafia do naszego magazynu energii. Przed zimą sprawdźmy rozrusznik i świece żarowe w silnikach diesla, które odpowiadają, za wstępne podgrzanie silnika i łatwość uruchomienia naszego motoru.
Z pewnością warto zaopatrzyć się w dobrą szczotkę do odśnieżania auta. Szczotka powinna być na tyle duża, abyśmy swobodnie odśnieżyli cały dach samochodu. Warto kupić dedykowaną szczotkę do auta, która nie ma ostrych krawędzi, które mogą uszkodzić lakier i ma odpowiednio miękkie włosie.
Skrobaczka, to kolejny element, o którym nie możemy zapomnieć. Aby ułatwić sobie zadanie, można zaopatrzyć się w maty ochronne na szybę i odmrażacz do szyb. Przy tym wszystkim pamiętajcie o ciepłych rękawiczkach, bo w porannym pośpiechu przy odśnieżaniu auta łatwo wychłodzić dłonie.
Dobry niezamarzający płyn do spryskiwaczy, warto wlać do zbiorniczka pod maską już jesienią. Pamiętajcie o dobrych gumach wycieraczek, które nie będą mazać, a dobrze zbierać brud i wodę z szyby. Podpowiem, że często kierowcy, którym piszczą wycieraczki sądzą, że nadają się one do wymiany. Nie zawsze takie wycieraczki są zużyte. Często dobre otłuszczenie gum i szyby pomaga uporać z tym irytującym problemem, niemniej jeśli gumy nie zbierają dokładnie wody, to najwyższy czas na ich wymianę.
Jeśli jedziecie w góry, weźcie łańcuchy przeciwśnieżne, ale polecam ich zakładanie przetrenować przed wyjazdem. Nie ma nic bardziej stresującego, niż mocowanie się pierwszy raz z łańcuchami, kiedy zapadł zmrok, pada śnieg, a my próbujemy dowieźć rodzinę na czas.
Pamiętajcie o sprawdzeniu regionu w który się udajecie, ponieważ gnieniegdzie łańcuchy są obowiązkowe. Odpowiednie łańcuchy, które dobieramy do rozmiaru ogumienia znajdziecie w autoryzowanych stacjach obsługi lub w sklepach motoryzacyjnych.
Na koniec dodam, że warto zimą mieć więcej paliwa w zbiorniku. Większa ilość paliwa, to mniej powietrza w zbiorniku, co zmniejsza ilość skroplin wody, a drugiej strony w przypadku nieplanowanego postoju na trasie (np. w przypadku zablokowania drogi), z pewnością będziecie mieli, czym się ogrzać i nie będziecie się martwić, że zabraknie paliwa.
Chcesz świadomie poruszać się po drogach? Szkoła bezpiecznej jazdy odpowie na szereg Twoich pytań. Prowadzimy specjalne kursy, na których możesz podwyższyć swoje umiejętności. Oferujemy: